Tre bredbandsföretag. En nätägare, kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör.

Vad betyder nätägare, kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör?

För de allra flesta är tre aktörer inblandade i att du ska få ditt bredband — och alla tre ska ha en liten peng av kakan. Men måste de det?


När du skaffar bredband hemma betalar du oftast en månadsavgift för att surfa, streama och hålla dig uppkopplad. Men vad går pengarna egentligen till? Om du bor i en bostad där du kan välja mellan flera olika bredbandsleverantörer är det förmodligen tre aktörer inbladade som vill ha varsin del av din betalning: nätägaren, kommunikationsoperatören och tjänsteleverantören. Med Villafiber kan tjänsteleverantören klippa bort kommunikationsoperatören – och spara dig pengar. Men låt oss reda ut hur det hänger ihop! 

Nätägare – De som äger infrastrukturen 

Nätägaren är den aktör som äger och bygger själva nätverket, alltså den fysiska infrastrukturen som fiberkablar och andra utrustningar som gör att bredbandet fungerar. I många fall är det stora bolag, som exempelvis stadsnät eller företag som har grävt ner fiberkablar i marken. Nätägaren står för det ”rör” som alla data skickas genom, men de ansvarar inte för själva internetanslutningen. De underhåller och uppgraderar nätet så att det fortsätter fungera. 

Exempel på nätägare: 

  • Stadsnät (ofta kommunala bolag) 
  • Svenska företag som Telia, Global Connect eller Open Infra 

Kommunikationsoperatör – De som driftar nätet 

Kommunikationsoperatören (KO) äger den aktiva utrustningen, det vill säga mediaomvandlare och switchar som gör att tjänster tänds och att rätt bredbandstjänst skickas ut till slutkunden. Det är också KO:n som skapar en plattform för flera tjänsteleverantörer att erbjuda sina tjänster, och ser till att kommunikationen mellan nätägaren och tjänsteleverantören fungerar smidigt.  

Vad gör en kommunikationsoperatör? 

  • Driftar och övervakar nätet 
  • Sköter kommunikationen mellan nätägaren och tjänsteleverantören 
  • Håller en öppen plattform för att slutkunden ska kunna välja mellan flera leverantörer 

Tjänsteleverantör – De som erbjuder själva bredbandstjänsten 

Tjänsteleverantören är det företag som du som kund oftast har kontakt med. Det är de som levererar själva bredbandet till dig och skickar fakturan för din månadsavgift, där du kan köpa fler tjänster som bredband och telefoni — och dit du vänder dig med kundsupportfrågor.  

Exempel på tjänsteleverantörer: 

  • Telia 
  • Tele2 
  • Ownit 

Hur hänger allt ihop? 

Så här fungerar det: 

  1. Nätägaren bygger och äger själva nätet, som kan vara fiber eller annat bredbandsnät. 
  1. Kommunikationsoperatören ser till att nätet fungerar tekniskt och gör det möjligt för olika tjänsteleverantörer att koppla upp sig mot nätet. 
  1. Tjänsteleverantören är den som du som kund betalar för att få tillgång till internet, och de använder nätet som nätägaren har byggt och som kommunikationsoperatören driftar. 

När du betalar för ditt bredbandsabonnemang går en del av pengarna till tjänsteleverantören, men de betalar i sin tur både nätägaren och kommunikationsoperatören för att få tillgång till nätet och kunna leverera internet till dig. Det är alltså en kedja av aktörer som samverkar för att du ska kunna surfa, streama och jobba på ditt bredband. 

Villafiber — Bredband utan kommunikationsoperatör som mellanhand 

Hur kan man då slippa att betala en del av sin månadsavgift till kommunikationsoperatören? Med villafiber – en tjänst som uppstått tack vare en ny reglering från Post- och telestyrelsen (PTS), kan tjänsteleverantören koppla in sin utrustning direkt i ditt villaområde, sköta kontakten med nätägaren själv och slippa den höga avgiften till kommunikationsoperatören. Det medför att tjänsteleverantören BÅDE kan sänka månadskostnaden för dig som kund och få en högre intäkt själv, eftersom större delen av din betalning kan stanna hos tjänsteleverantören.  

Andra fördelar med villafibertjänsten är att det då blir tjänsteleverantören som tar ansvar för både bredbandstjänsten och utrustningen. Så om något krånglar hemma hos dig, är det ett och samma företag som genomför hela felsökningen och ser till att din tjänst fungerar.   


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *